EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH BERKOLABORASI GOOGLE CLASSROM DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI
Abstract
Studi ini bertujuan untuk menjelaskan peningkatan keterampilan menulis eksplanasi dengan menggunakan model PBM dipadukan dengan Google Classroom. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI OTKP SMK YPK Medan tahun pelajaran 2021-202 yang berjumlah 21 siswa. Metode tes meliputi tes tertulis yang menyediakan data kuantitatif. Metode non-tes terdiri dari lembaran observasi, dokumen, dan survei kepuasan siswa saat sedang belajar, dan disediakan melalui tautan ke pertanyaan. Hasilnya, ditemukan bahwa efektifitas menulis teks eksplanasi siswa meningkat. Respon belajar siswa berada pada kategori “baik”. Artinya, nilai rata-rata 66,6 dan tingkat ketuntasan 33,3% pada siklus I, dan untuk siklus II rata-rata nilai siswa 82 dan tingkat ketuntasan 85%.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
An author who publishes in the Jurnal Darma Agung agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).